E-BEYANNAME ARACILIK VE GÖNDERME SÖZLEŞMESİ YAPILAN MÜŞTERİLERİN LİSTESİNİN GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞINA BİLDİRİLMESİNE İLİŞKİN AÇIKLAMA (VUK 405 )

 

E-BEYANNAME ARACILIK VE GÖNDERME SÖZLEŞMESİ YAPILAN MÜŞTERİLERİN LİSTESİNİN GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞINA BİLDİRİLMESİNE İLİŞKİN AÇIKLAMA (VUK 405 )

 

(SON GÜNCELLENME TARİHİ: 10/03/2011 )

 

 

 

Değerli Üyemiz,                                                                                                         10/03/2011

 

340 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ile 3568 sayılı Kanun uyarınca yetki almış olup bağımsız çalışan Serbest Muhasebeci, Serbest Muhasebeci Mali Müşavir ve Yeminli Mali Müşavirlerin (meslek mensuplarının), mükelleflerin vergi beyannameleri, bildirim ve eklerini elektronik ortamda göndermeleri zorunlu tutulmuştur.

Yetki verilmiş meslek mensupları, aralarında hizmet sözleşmesi bulunan müşterilerine ait beyannameleri elektronik ortamda gönderebilmeleri için VUK 340 Numaralı Genel Tebliğ ekinde bulunan (3) nolu “Elektronik Beyanname Aracılık ve Sorumluluk Sözleşmesi” ni, münferit talepte bulunan müşterileriyle de (4) nolu “Elektronik Beyanname Aracılık Sözleşmesi” (Postacılık sözleşmesi) ni düzenleyeceklerdir. Yapılan sözleşmelerin bir örneğini müşterilerine verecekler, bir örneğini de gerektiğinde ibraz edilmek üzere muhafaza edeceklerdir.

Düzenlenecek tüm sözleşmelere meslek mensuplarımız kendileri sayı verecekler sayının şekli veya sıralamasını meslek mensubu dilediği gibi yapabilir.

Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi Başkanlığı ekte bilgilerlerinize sunduğumuz Vergi Usul Kanunu 405 Seri numaralı Genel Tebliği ile 3568 sayılı Kanun uyarınca yetki almış olup bağımsız çalışan ve elektronik beyanname gönderme aracılık yetkisi verilmiş meslek mensuplarına, mükellefler ile imzalamış oldukları yukarıdaki sözleşmeleri veya bunların iptaline/feshine ilişkin bilgileri elektronik ortamda internet vergi dairesine girme zorunluluğu getirilmiştir.

Bilindiği üzere tebliğ yayımlanmadan önce taslak halindeyken odalarımızın eleştiri ve önerileri TÜRMOB aracılığı ile Maliye Bakanlığına iletilmiştir, Taslakta yer alan Şifre iptali cezası işlemi girişimleriniz sonucu kaldırılmıştır.

Genel Tebliğ ile getirilen yükümlülükler;

A)- Mevcut Müşteriler İçin Yapılacak İşlemler:

Defter tutma veya müşavirlik (danışmanlık) hizmeti için mesleki sözleşme yaptığınız ve VUK 340 Numaralı Genel Tebliğ ekinde bulunan (3) nolu “Elektronik Beyanname Aracılık ve Sorumluluk Sözleşmesi” ve münferit talepte bulunan (Sadece Beyanname gönderimi) (4) nolu “Elektronik Beyanname Aracılık Sözleşmesi” (Postacılık sözleşmesi)

yaptığınız mevcut müşterilerinize ilişkin bilgileri Tebliğin yürürlüğe girdiği tarih olan 01/Mart/2011 itibaren 15 gün içinde ( SON GÜN 15 / MART / 2011 ) Gelir İdaresi Başkanlığının İnternet sitesinde bulunan İnternet Vergi Dairesi (https://intvd.gib.gov.tr/ ) adresine meslek mensubu şifresi ile girilerek, bildirimler yapılacaktır.

B)- Yeni Müşteriler İçin Yapılacak İşlemler:

Yukarıdaki bölümde belirttiğimiz gerek mesleki sözleşme gerekse VUK 340 Nolu Genel Tebliğ ekinde bulunan E-Beyanname aracılık sözleşmeleri yapılarak kabul edilen YENİ MÜŞTERİ’ lere ilişkin bildirim sözleşmenin düzenlendiği tarihten itibaren en geç 30 gün içerisinde elektronik ortamda https://intvd.gib.gov.tr/ adresinde yer alan internet vergi dairesine girişinin yapılması gerekmektedir.

Aracılık yetkisi almış meslek mensuplarının aralarında Elektronik Beyanname Aracılık ve Sorumluluk Sözleşmesi/Elektronik Beyanname Aracılık Sözleşmesi düzenledikleri

mükelleflere ait beyannameleri elektronik ortamda gönderebilmeleri için öncelikle Elektronik Beyanname Aracılık ve Sorumluluk Sözleşmesinin/Elektronik Beyanname Aracılık Sözleşmesinin bilgi girişlerinin elektronik ortamda internet vergi dairesine yapılmış olması gerekmektedir.

C) Sözleşmeleri İptal/Fesh Edilen Müşteriler İçin Yapılacak İşlemler:

Elektronik Beyanname Aracılık ve Sorumluluk Sözleşmelerinin/Elektronik Beyanname Aracılık Sözleşmelerinin süresinin sona ermesi, iptal ya da feshedilmesi durumunda buna ilişkin bilgi girişinin, sürenin sona erme tarihinden ya da iptal/fesih tarihinden itibaren en geç 15 gün içerisinde meslek mensupları tarafından elektronik ortamda https://intvd.gib.gov.tr/ adresinde yer alan internet vergi dairesine yapılması gerekmektedir.

Dönem içinde veya dönem sonunda fesh ve iptal işlemleri

Meslek mensuplarımızın hesap dönemleri sonunda veya yıl içinde sözleşmelerini fesh ettikleri müşterilerine ait sorumlu oldukları Beyanname ve bildirimleri kendileri göndereceklerdir. Yeni meslek mensubu sözleşme imzaladığı tarihten sonraki dönemlere ilişkin yükümlülükleri yerine getirecektir.

Örneğin 2010 yılına ait Yıllık Beyannameler eski meslek mensupları tarafından gönderilecektir.


D)-Müşterilerin Meslek Mensubu İle Sözleşmesini Fesh Etmesi:

Mükellefler, istemeleri halinde meslek mensupları ile aralarında düzenlenen sözleşmenin süresinin sona erdiğini ya da iptal/fesih edildiğini bir dilekçe ile sürenin sona erme tarihinden ya da iptal/fesih tarihinden itibaren en geç 15 gün içerisinde gelir / kurumlar vergisi yönünden bağlı oldukları vergi dairesine bildirebileceklerdir.

E)-Bağımlı Çalışan Meslek Mensuplarımızın Durumu:

Bilindiği üzere 340 nolu VUK Genel Tebliği gereği firmalarda, bağımlı çalışan meslek mensubu mevcut ise şirketler E-beyanname gönderme şifresi alabilmektedirler. Firmalarda bağımlı olarak çalışan meslek mensuplarımız yukarıda bahsedilen bildirimleri Vergi Dairesine

BİLDİRMEYECEKLERDİR.

F)-Bildirimin Gönderilmesi:

Yukarıda bahsedilen bildirim, Gelir İdaresi Başkanlığının web sayfasında yer alan İnternet Vergi Dairesi Bölümünden “GİRİŞ” Butonuna basılarak ekrana gelen sayfada istenen kullanıcı kodu/parola/şifre bilgileri girilecektir. (Bu bilgiler daha önce E-beyanname gönderdiğimiz bilgilerdir.) Sayfa açıldıktan sonra “Bilgi Giriş” bölümünden “E-Beyanname yetki bilgileri” sayfasında yer alan bilgiler doldurulacaktır. Bu bilgilerin 1. Satırında yer alan Yeni Elektronik Beyanname Aracılık ve Sorumluluk Sözleşmesi Bölümününe (3) nolu “Elektronik Beyanname Aracılık ve Sorumluluk Sözleşmesi” yapılan eski veya yeni gelen müşterilerin bilgileri girilecektir.

1)- Yeni Elektronik Beyanname Aracılık ve Sorumluluk Sözleşmesi Bölümünü Defter tutma ve Danışmanlık sözleşmesi yaptığınız müşterileriniz için doldurmanız gerekir. Bu bölümde yer alan sözleşmenin; sözleşme numarası, sözleşme tarihi bölümüne müşteri ile düzenleyeceğiniz VUK 340 Nolu Genel Tebliği ekindeki (3) Numaralı sözleşmedeki tarih ve numara olacaktır. Formdaki hizmet sözleşmesi (mesleki sözleşme) tarihi ve no bölümüne ise mesleki sözleşmedeki tarih ve numara yazılacaktır. Hizmet sözleşmesi tarihi ile (3) numaralı sözleşmedeki tarihler farklı olabilir sistem girişi kabul etmektedir.

2010 YILI İÇİNDE VEYA SONUNDA KAPATILAN MÜKELLEFİYETLER İLE İLGİLİ YAPILACAK İŞLEMLER:

2010 yılında kapanan mükelleflerin Yıllık Gelir ve Kurumlar Vergisi Beyannamelerini sisteme yukarıdaki bilgileri GİRMEDEN DE GÖNDEREBİLİRSİNİZ.

E-beyanname sistemi söz konusu beyannameleri kabul etmektedir.


ADİ ORTAKLIK VE KOLLEKTİF ŞİRKETLERİN DURUMU:

Adi Ortaklık ve Kollektif şirket şeklinde müşterisi olan üyelerimiz, Bilgi girişlerini yaparken Adi ortaklık veya Kollektif şirketin Vergi numarasını yazacaklardır.

Adi Ortaklığın veya Kollektif Şirketle yapılacak mesleki sözleşmenin ve (3) Nolu Elektronik Beyanname Aracılık ve Sorumluluk Sözleşmesinin yanı sıra Adi Ortağın veya Kollektif şirket ortağının Geçici vergi ve Yıllık Beyannamelerinin gönderilebilmesi için bu kişilerle ayrıca meslek sözleşmeyle beraber (3) Nolu “Elektronik Beyanname Aracılık ve Sorumluluk Sözleşmesi” de yapılacaktır.

MESLEKİ HİZMET SÖZLEŞMELERİNİN DÜZENLEME TARİHİ VE   DAMGA

VERGİSİ :

Meslek mensuplarımız 2011 takvim yılı için mesleki sözleşmeleri düzenlerken (SÖZLEŞMENİN SÜRESİ ) bölümüne (01/01/2011-31/12/2011) tarihinin yazılması gerekir Sözleşme düzenleme tarihi bölümüne sözleşmeyi imzaladığınız tarihi yazınız.(Damga Vergisinde vergiyi doğuran olay, sözleşmenin imzalandığı tarihdir.)

Bilindiği üzere, 01/03/2011 Tarihinden itibaren sözleşme bilgileri olmadan E-beyannameler gönderilememektedir. (2010 Yıllık Beyannameler Hariç) Bu nedenle 2011 yılı için sözleşme yapmadığınız müşteriler için 15/03/2011 tarihine kadar sözleşmeleri yapınız. Sözleşmeyi imzaladığınız tarihten itibaren hesapladığınız Damga Vergisini 15 gün içinde süreksiz mükellefiyet olarak bağlı olduğunuz vergi dairesine yatırmanız gerekir. Meslek mensuplarımız dilerse bağlı oldukları vergi dairesine başvurarak sürekli DamgaVergisi mükellefiyeti açtırabilirler.

DAMGA VERGİSİ MÜKELLEFİYETİ:

a)-Sürekli Mükellefiyet: Meslek mensuplarımız, Damga Vergisi beyannamelerini e-beyanname sisteminden gönderebilmeleri için bağlı oldukları vergi dairesine dilekçe ile müracaat ederek 0040-Sürekli Damga Vergisi mükellefiyeti açtırmaları gerekir.

Buna göre, 488 sayılı Kanunun 22 nci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamında sürekli damga vergisi mükellefiyeti tesis ettirilmesi durumunda, bir ay içinde düzenlenen kağıtların vergisinin, ertesi ayın yirmi üçüncü günü akşamına kadar Gelir vergisi veya Kurumlar vergisi yönünden bağlı olduğu vergi dairesine damga vergisi beyannamesi ile bildirilip, yirmi altıncı günü akşamına kadar ödemeleri gerekir. Örneğin; Mart/2011 dönemine ilişkin damga vergisi beyannamesi 23/Nisan/2011 tarihine kadar verilecek tahakkuk eden damga vergisi de 26/Nisan/2011 tarihine kadar ödenecektir.


Sürekli Damga vergisi sürekli mükellefiyeti açtıranlar, işlem olmayan aylar için beyanname VERİLMEYECEKTİR. Beyanname verilmeyeceğine ilişkin dilekçe de verilmeyecektir. Damga Vergisi mükellefiyetinizi kapattırmayın. Sürekli açık kalsın.

b)-Süreksiz Mükellefiyet: 43-44 Numaralı Damga vergisi Genel tebliğlerine göre meslek mensuplarımız imzalamış oldukları sözleşmelere ait damga vergilerini sözleşmeyi imzaladıkları tarihten itibaren 15 gün içinde bağlı oldukları vergi dairesine dilekçe ekinde verecekleri damga vergisi beyannamesi ile beyan edip aynı sürede ödeyeceklerdir.

 

Örneğin; 4/Mart/2011 tarihinde imzalanan sözleşmelere ilişkin Damga Vergisi beyannamesi 18/Mart/2011 tarihine kadar verilecek ve aynı sürede tahakkuk eden vergi ödenecektir.

c)- Damga vergisi oranı: Sözleşmelerde belirlenen tutar üzerinden (Tutar x ay ) Binde 8,25 dir.

2)- Yeni Elektronik Beyanname Aracılık Sözleşmesi Bölümünü: Münferit talepte bulunan kişilerin e-beyannamelerini göndermek için doldurmanız gerekir. Bu bölümde yer alan sözleşmenin; sözleşme numarası, sözleşme tarihi bölümüne müşteri ile düzenleyeceğiniz VUK 340 Nolu Genel Tebliği ekindeki (4) nolu Elektronik Beyanname Aracılık sözleşmesindeki (Postacılık sözleşmesi) tarih ve numara olacaktır. Bu formdaki hizmet sözleşmesi tarihi ve no kısmını boş bırakarak gönderebilirsiniz, çıkan uyarıyı dikkate almayınız.

3)- Süre:

Bilindiği üzere 405 sayılı VUK Genel Tebliğ hükümleri 01/Mart/2011 tarihinde yürürlüğe girmiştir. Bu bilgilerin en geç 15/Mart/2011 tarihine kadar gönderilmesi zorunludur. İşlemlerinizi SON günü beklemeden yapınız.

G)-Ceza Uygulaması:

Bu Tebliğ ile getirilen yükümlülüklere uymayan veya eksik ya da yanıltıcı bilgi ve belge verenler hakkında VUK mükerrer 355 inci maddesi hükmüne göre özel usulsüzlük cezası uygulanacaktır.

Çalışmalarınızda başarılar dilerim.

Saygılarımla,

Necmi TUNCA

Başkan


Haberin kaynağı : http://www.bolu.smmmo.org.tr
Bolu Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler Odası